Na velen herprogrammering hebben we de vragen die door onze klanten zijn geplaatst samengevat. Als u nog verdere vragen heeft, aarzel dan niet om ons te contacteren.
Als fabrikanten software ontwikkelen, streven ze niet naar het maximaal haalbare vermogen. Ze brengen een zeer ruime marge van tolerantie aan om het voertuig aan te passen aan elke vorm van gebruik: lage kwaliteit brandstoffen, niet om regulier onderhoud extreme buitentemperatuur etc. Door Herprogrammeren (softwarematige aanpassing) van de ECU krijgt u meer koppel (Nm) en vermogen (pk). Het verwijderen van een aarzeling en het soepeler oppakken van de motor. Vlotter hernemen van de versnellingen. Optimalisatie van het verbruik, met dezelfde snelheid. Het meest voorkomende verzoek is meer kracht bij lage snelheden en toerental. In onze herprogrammering geven we veel aandacht aan de “shot”, dit zorgt ervoor dat het koppel komt zo snel mogelijk vrij komt zonder aarzelingen. We leveren dan ook maat werk en optimaliseren op basis van een specifiek verzoek van de klant, uiteraard steeds binnen bepaalde marges van de motor. Onze Maha testbank stelt ons in staat de maximale waarden te kunnen detecteren naast de vermogenscurve.
De meeste chiptuners hebben niet de kennis, ervaring en of de mogelijkheid (kenveldprogramma, checksummodule) om zelf de chiptuning voor Uw auto op maat te maken. Ze downloaden via het internet een standaard chiptuning, kijken in hun database naar een computer nr. en of software nr. van een door hun eerder getunde auto dat in de buurt komt of ze kopiëren de software van een eerder getunde soortgelijke auto zonder te controleren, beoordelen en of testen op de rollenbank wat ze nu in Uw auto zetten. Ze plaatsen de chiptuning in Uw auto op goed geluk, start Uw auto dan zal het wel goed zijn. Belangrijke punten zoals; toegenomen vermogen, max. turbodruk, inspuitdruk, commonraildruk, ontstekingstijdstip, thermische belasting, uitlaattemperatuur, CO Ed. wordt niet gecontroleerd. De werkwijze van Elemento tuning . Wij ontwikkelen zelf remapping software en wordt uitgebreid getest op de rollenbank. Er wordt geen standaard software geplaatst. Ons software is op maat gemaakt. Tevens is er beschikking van een rollebank 4×4 dyno.
Bij het op maat maken van de chiptuning houden wij rekening met de versnellingsbak, automaat, roetfilter, kilometerstand, naar uw wensen of rijgedrag.
- De tuning is specifiek voor iedere auto en gegarandeerd een ideale mix van vermogensstijging, koppelstijging en een lager brandstofverbruik.
- Alle chiptuning is van hoge kwaliteit. Items als veiligheid en milieu blijven echter wel de stabiele factoren.
- Elemento tuning geeft 5 jaar productgarantie op het tunen van uw auto.
- Zowel benzine, diesel, met of zonder turbo, auto’s, campers, motoren enz. kunnen worden voorzien van een chiptuning.
- Bij de meeste auto’s duurt de chiptuning 2 uur, U kunt hier dus op wachten.
Bijna iedere moderne auto die is voorzien van een motormanagementsysteem, een ECU (computer die de motor aanstuurt ) kan worden gechiptuned. Er zijn een paar uitzonderingen waarbij het technisch voor ons niet mogelijk is om de ECU uit te kunnen lezen en of te kunnen herprogrammeren.
Sommige sterke stijging voor atmosferische motoren (zonder turbo) zijn absoluut niet haalbaar. Elke motor heeft een mechanische efficiëntie die niet met de elektronica kan worden overschreden. Ook bij turbo motoren zowel benzine als diesel worden sterke stijgingen belooft en gehaald. De tuning die wij leveren is naar onze mening het beste compromis tussen betrouwbaarheid en goede prestaties van de motor. Als de verhogingen te hoog is, kan dat problemen veroorzaken bij de overbrenging (versnellingsbak koppeling), turbo, verstuivers/injectoren etc. en een grotere kans geven op storingen.
Bij de professionele chiptuning (remapping) wordt de software van de ECU (Engine Control Unit) individueel geoptimaliseerd voor elke auto. Het resultaat is de release van vermogensreserve en een lager brandstofverbruik. Elemento tuning zal nooit hoger gaan dan de aangegeven grenzen van de autofabrikant, die een negatieve invloed op het rijgedrag en slijtage van de motor zou hebben.
Wanneer wij de ontwikkeling doen voor een nieuwe motor is dit bedoeld voor gebruik op de weg. De betrouwbaarheid, de uitlaatemissies, de marges en tolerantie van de fabrikant zullen wij niet overschrijven.
Wanneer wij de ontwikkeling doen voor een nieuwe motor is dit bedoeld voor gebruik op de weg. De betrouwbaarheid, de uitlaatemissies, de marges en tolerantie van de fabrikant zullen wij niet overschrijven.
Nee, uw autodealer kan zonder problemen hun testkast aansluiten op de OBD-poort (diagnostische poort) en uw auto uitlezen, storingen wissen en service interval resetten alles werkt perfect. Elemento tuning maakt hun chiptuning aan de hand van de originele software er wordt geen standaard software gebruikt. De chiptuning is onzichtbaar voor de dealer, behalve bij BMW vanaf 2012.
Het is mogelijk dat uw auto een software update krijgt door uw garage. Mocht dit gebeuren kunt u in de meeste gevallen bij ons terug komen voor een gratis nieuwe herprogrammatie op basis van de nieuwe update die u gekregen heeft. In sommige gevallen rekenen wij hier €50 voor.
Nee, je hoeft geen andere ophanging of remmen na de optimalisatie te vervangen.
Het eenvoudige antwoord is: Nee!
De reserves van de motor zijn zo groot, je hoeft niet meer slijtage van de motor te verwachten. We optimaliseren de afstelling van de motor binnen de grenzen van de betrouwbaarheid. Als er “normaal” met de auto wordt gereden is er geen afname van de levensduur! Als er met de auto wordt geracet zal de levensduur afnemen met ongeveer 3-5%. Dat zou betekenen 480.000 km in plaats van 500.000 km. Dit hangt natuurlijk wel af van de methode van chiptuning (basis-tuning / extreme-tuning). Als er bij de chiptuning geen grenzen worden overschreden (basis-tuning) en uw rijstijl “normaal” is, is er geen verhoogde slijtage. Wordt er bewust gekozen voor een extreme -tuning of uw is rijstijl agressief zal de slijtage groter zijn en de levensuur afnemen.
Een goed uitgevoerde chiptuning is niet schadelijk voor de motor. Wij maken gebruik van specifieke computer apparatuur en jarenlange ervaring. Bij de ontwikkeling van een nieuwe auto met een nieuw type ECU wordt de auto eerst grondig getest op de rollentestbank, vervolgens wordt de ECU uitgelezen en aangepast. Nadat in theorie de software is aangepast wordt de auto weer getest op de rollenbank. Vervolgens vindt er een proces plaats van software optimaliseren en weer opnieuw testen op de rollenbank net zo lang tot wij tot het beste resultaat zijn gekomen binnen de veiligheidsmarge van de fabriek. Nadat de software (chiptuning) is goed bevonden op de rollentestbank wordt de auto getest op de weg met een aangesloten diagnosetestkast. Dit proces kan een aantal dagen in beslag nemen. Als wij de totale optimalisatie hebben goedgekeurd starten wij pas de verkoop voor de consument.
De veiligheidsmarge van de fabriek worden niet overschreven. Wij leveren geen standaard tuning, voor iedere auto wordt de chiptuning speciaal op maat gemaakt met behulp van onze rollentestbank. Doordat de motor soepeler wordt zal bij normaal gebruik en regelmatig onderhoud er weinig veranderen aan de levensduur van de motor ten opzichte van een fabrieksmotor. Het feit dat de tuning vervangen wordt binnenin de originele behuizing geeft als voordeel dat deze ingreep onzichtbaar is van buitenaf. OBD-tuning is eveneens onzichtbaar. Originele diagnosesystemen blijven functioneren zoals dat affabriek voorzien was. Bij het gebruik van diagnosesystemen als 15.51, VAG DIS,Tech3 enz. geeft de tuning geen aanleiding tot foutmelding. APK-keuring en een roetmeting leveren geen problemen op na de Chiptuning.
Het is altijd mogelijk om uw voertuig te herstellen naar de originele instellingen zonder een spoor van de tuning achter te laten. Het is een service die wij bieden aan onze klanten zonder extra kosten.